ELM - Leading environmental innovation
מנהלים חדשנות סביבתית
זיהום אוויר

פליטות לאוויר והיתרי פליטה

זיהום אוויר
מזהמי האוויר הנפלטים מהתעשייה מקורם בעיקר בתהליכי שריפת דלקים לצורכי הפקת אנרגיה, אך לא פעם אלו מזהמי "ריח" מתעשיית הטיפול בפסולת או מזהמי חלקיקים עקב פעילות שיוצרת אבק מהתעשייה המינרלית. חברת ELM מלווה מפעלים בנושא הסדרת הפליטות לאוויר, כולל התאמת טכנולוגיות להפחתת המזהמים בפליטות.

פליטות מארובות הן בדרך כלל: תחמוצות חנקן (NOx), תחמוצות גופרית (SO2) וחלקיקים הנישאים באוויר (PM). חומרים אורגניים נדיפים (VOC) נפלטים לאוויר ממקורות בלתי מוקדים מפעילות אחסון ושינוע דלקים, ייצור ושימוש בממסים וחומרים אורגניים שונים.

מפעילות תעשייתית יכולות להיפלט גם מתכות כבדות כגון: כספית, ניקל, ארסן, אלומיניום, אבץ, קדמיום עוד.

הפליטות לאוויר מוסדרות בדרך כלל ע"י תנאים ברישיון עסק. התנאים מגדירים את תדירות דיגום האוויר, את הערכים בהם נדרש המפעל לעמוד ותנאים נוספים. עבור כל סקטור תעשייתי יש לרוב סט מותאם של תנאים. הדרישות ממפעל בטון, מפעל טקסטיל או תחנת דלק למשל, יהיו שונות בתכלית.

היתר פליטה

מפעלים שלהם יש מקורות פליטה בעלי פוטנציאל זיהום גבוה יותר, מוסדרים במסגרת היתר פליטה (מתוקף חוק אוויר נקי 2008). מדובר על סדר גודל של כ-200 מפעלים כאלו בארץ. מדובר בהיתר שנדרש לחדשו כל 7 שנים. היתר הפליטה מגדיר את ערכי הפליטה המותרים, הטכנולוגיות שיש ליישם למניעה וצמצום של פליטות, אמצעי הניטור ונושאים נוספים.

מי מחוייב בהיתר פליטה?

"מקור פליטה טעון היתר" הוא פעילות או מתקן, אשר בעליה מחוייב בהיתר פליטה. מקור פליטה המתקיימת בו פעילות אחת או יותר מהפעילויות המפורטות בתוספת השלישית לחוק אוויר נקי.  התוספת מונה 44 פעילויות כאלה, לחלקן מוגדר סף הספק מינימלי. למשל, מתקן אנרגיה בעל הספק של 50 מגה וואט תרמי ומעלה. סף ההספק נקבע לפי ההספק התיאורטי המקסימלי של המתקן ולא עפ"י ההספק שלו בפועל.

תהליך הגשת היתר הפליטה הוא תהליך ארוך ומורכב, עם שלבים מרובים. לרוב, משך ההכנה, האישורים של המשרד להגנת הסביבה והתיקונים לוקחים לפחות שנה וחצי ואף יותר, לכן מומלץ להתחיל בתהליך כמה שנים מראש.

היתר הפליטה מורכב מכמה פרקים הכוללים: פרטים על מקורות הפליטה, סקר תהליכים, סקר פליטות, השוואה לטכנולוגיה מיטבית (BAT), תוכנית להפחתת פליטות ועמידה בדרישות הטכנולוגיה המיטבית, סקר סביבתי או מודל פיזור מזהמים וכדומה. המבנה יכול להשתנות בהתאם לסוג הפעילות המתוארת.

סקר תהליכים ופליטות

סקר תהליכים ופליטות לאוויר הוא מסמך המרכז את הצגת התהליכים הקיימים בבית העסק לצד פוטנציאל הפליטה של מזהמים לאוויר. הסקר נועד לספק מידע לגבי סוג וכמויות המזהמים הנפלטים לאוויר כתוצאה מכלל פעילות בית העסק ולאפשר לעסק להסיק מסקנות יעילות יותר להמשך פעילות תקינה, תוך צמצום המזהמים במידת האפשר.

ממה מורכב סקר תהליכים ופליטות לאוויר?

הבקשה לסקר מתקבלת עם חידוש או הוצאת רישיון עסק ולפיו יותאמו התנאים הסביבתיים ברישיון העסק הנוגעים לאיכות האוויר. הסקר נועד למפעלים קטנים עד בינוניים אשר אין לגביהם חובת הגשה של היתר פליטה בהתאם לחוק אוויר נקי תשע"ח – 2008, אך יחד עם זאת יש צורך להסדיר את אופן הפליטות של מזהמים לאוויר, גם אם הן לא גבוהות.

ההנחיות לסקר ודרישותיו מאמצות את מסמך ה- TA Luft 2002 אשר מקורו בגרמניה ובכך למעשה נשען המשרד להגנת הסביבה על התקנה האירופאית לאיכות אוויר ומתאים עצמו אליה בכל מובן. הרגולציה באירופה מתחדשת ובעקבות כך גם בישראל הדרישות משתנות.

הסקר מורכב מכמה ראשי פרקים:

  1. סקירה של התהליכים והפעילות במפעל בה מעורבת פליטה לאוויר.
  2. סיווג ואפיון פליטות מוקדיות ובלתי מוקדיות.
  3. סקירה של חומרי גלם, תוספים ודלקים בהם נעשה שימוש ומהווים את מקור הפליטה.
  4. מתן המלצות לשיפור וטיפול להעלאת איכות האוויר הנפלט.

ELM – המומחים לכתיבת סקרים

כדאי לדעת שכתיבת הסקר מבוצעת עפ"י הנחיות שהוגדרו מראש על ידי המשרד להגנת הסביבה וכן סט טפסים ייעודיים למילוי המהווים את הבסיס הכנת הסקר.

ל-ELM היכרות מעמיקה עם מגוון מגזרים עסקיים קטנים עד גדולים וניסיון רב בהגשה וכתיבת היתרי פליטה וסקר תהליכים ופליטות לאוויר. כל אלה הופכים אותנו לכתובת הבטוחה ביותר עבורכם לכתיבת סקר איכותי, מקצועי ומפורט בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה.

נעים להכיר: ELM חברה להנדסה סביבתית שבאה לעבוד בשבילכם

נאמנות

אנחנו מלווים כל פרוייקט בתהליך, צעד אחרי צעד וחשוב לנו שהוא יהיה לשביעות רצון מלאה של הלקוחות. אנחנו מלווים כל לקוח וכל לקוחה ומקפידים על זמינות מקסימלית לכל אורך הדרך ועד סיום העבודה.

מקצועיות

אנחנו עובדים עם הטובים והטובות ביותר. הצוות שלנו עמל על מחקר וירידה לשורש כל סוגיה במטרה למצוא את מקור הבעיה ולהציע פתרונות. כל פתרון שאנו מציעים נשען על הניסיון שלנו, הידע שלנו והמיומנויות הייחודיות שלנו.

אנשים

אנחנו מגיעים לשטח, נפגשים עם הגורמים הרלבנטיים ועושים הכל כדי לבצע את העבודה שלנו עם חיוך. אנחנו אוהבים אנשים, אוהבים שיתופי פעולה ומאמינים שביחד אפשר להגיע רחוק.

ניסיון עשיר ומגוון

יש לנו ניסיון של מאות פרוייקטים ברחבי הארץ. עם הניסיון העשיר הזה אנחנו מגיעים לכל פרויקט וכל ארגון ומספקים פתרונות מותאמים לעמידה ברגולציה, לניהול נכון ולחיסכון.

מבט של 360 מעלות

כל בעיה שמגיעה לפתחנו זוכה להתייחסות רצינית, מקצועית ומעמיקה. אנחנו עושים את המיטב כדי לנתח את הבעיה ולהביא לשולחן את מגוון האפשרויות והפתרונות המקיפים והגמישים.

יש לכם מקום בטוח לניהול סביבתי.

אנחנו כאן בשבילכם. רוצים להתייעץ, לשאול, להיפגש? דברו איתנו.

פתרון מותאם ומדויק לכל בעיה סביבתית

ELM הנדסת סביבה נותנת שירותי יעוץ סביבתי למגוון לקוחות, תוך מתן תשומת לב אישית והתאמת הפתרון לכל לקוח. בעזרת צוות המומחים שלנו, אנו מעניקים ללקוחותינו מענה הוליסטי למכלול הבעיות והתהליכים הסביבתיים.

יש לנו ניסיון רב באפיון גורמי הזיהום וניתוח מיטבי של הצרכים. אנחנו גאים לקחת חלק בשיפור התנהלותם הסביבתית של לקוחותינו, תוך חסכון כספי משמעותי, התייעלות ועמידה בדרישות הרגולטוריות.

דילוג לתוכן